Oldal kiválasztása

A.L.F.A. 24 HP

A.L.F.A. 24 HP

A.L.F.A. 24 HP

A.L.F.A. 24 HP – a legelső ALFA

Története még a cég alapítása előttre nyúlik vissza. Ugo Stella a Darraq Italia igazgatója 1909 őszén bízza meg Giuseppe Merosit, hogy tervezzen egy olyan modellt, mely egyaránt megfelel a köznapi használatra, ugyanakkor alkalmas verseny célokra is. Ebben az időben már tárgyalt a Stella vezette olasz befektetői csoport a tulajdonos Alexander Darraq-kal, hogy megvásárolnák tőle az egyre csappanó eladási mutatókkal rendelkező gyárat.

Már készültek az első 24 HP-k, mire 1910. június 24-én aláírták a (Societá) Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, azaz az A.L.F.A. alapító okiratát.

A modell műszaki jellemzői messze a kor átlaga előtt járt:

Z

100 km/h végsebesség

Z

10 LE/l-t meghaladó fajlagos teljesítmény

Z

4-fokozatú váltó

Z

Mind a 4-kerékre ható pedál-fék fékdobokkal

Merosi tökéletesen teljesítette első megbízatását, hiszen az elkészült modell messze megelőzte korát, irányt mutatva utódainak is, hogy mit is jelentsen az Alfa márkanév. A 4-literes, 4-hengeres, oldalt vezérelt, oldalt szelepelt, egy tömbbe öntött motor kezdetben 42 LE-t teljesített 2200-as percenkénti fordulaton, mely az évek során 45-re emelkedett. A hátsó tengelyt a kor általában alkalmazott lánchajtásával szemben kardántengely forgatta, míg a motor nyomatékát 4-fokozatú váltóművön keresztül lehetett a kerekekhez eljuttatni. Mindezen technikai megoldások 100 km/h-s végsebességet tettek lehetővé a mindössze 1 tonna tömegű jármű és utasai számára. Ez a sebesség igencsak tiszteletet parancsoló volt akkoriban, hiszen utcai autók közül alig néhány modell volt képes ezt elérni világszerte.

Alfa Romeo GTV6 méretek

Az első megmérettetés verseny-körülmények között a 6. Targa Florio volt, ahol a két benevezett autó megcsillogtatta valódi sportos karakterét a felsereglett nézők legnagyobb ámulatára, bár végül a verseny idő előtti feladására kényszerültek.

A felvonultatott technikai arzenál meghozta eredményét mind kereskedelem, mind autósport tekintetében. 1910 és 1914 között 4 sorozatban pontosan 300 darab készült ebből a modellből, mely zászlóshajója lett a frissen alapított cég I. világháború előtti palettájának.

A 24 HP motorja került beépítésre még 1910-ben az első Alfa motor hajtotta repülőgépbe is. A repülés ebben az időben lépett túl az első szárnypróbálgatásokon, és kezdett értékelhető és használható eredményeket felmutatni. Gondoljunk csak Blériot 1909-es La Manche-csatorna felett végrehajtott repülésére, vagy az 1910-ben elért 100 km/h-t elsőként meghaladó sebességrekordjára. Olaszországban tehát az Alpok és az Appenninek átrepülése vált céllá, és ezen dolgozott Antonio Santoni mérnök, Merosi kollégája, valamint Nino Franchini, aki többek között az Alfa teszt- és versenypilótája is volt egyben. A cégvezetés nemcsak az első motorok egyikét, hanem egy irodát is a rendelkezésükre bocsátott, hogy még 1910 vége előtt sikeres repülést hajtson végre Franchini a különösen jól manőverezhető kétfedelű géppel.

A 24 HP-t 1913 végéig különösebb módosítások nélkül gyártották, majd ekkor az utazási komfortot növelendő, a korábbi kényszervezérelt (fogaskerekek által hajtott vezérműtengely) megoldás helyett egy csendesebb, lánchajtású megoldás kialakításán és bevezetésén kezdtek dolgozni a Merosi vezette tervező csoportnál. A fejlesztések eredményeképpen a teljesítmény 49 lóerőre, a végsebesség pedig 115 km/órára növekedett

Az átdolgozott motorú modell új nevet kapott: 20-30 HP. A részegységek gyártása pedig nagy erővel indult meg, olyannyira, hogy az I. világháborút több száz motor és váltó vészelte át raktárakban, hogy az 1919-ben újjáéledő autógyártás révén elsőként viselhesse az Alfa Romeo márkanevet. Összesen 380 példány készült ebből a változatból, 1920-ban bekövetkezett leváltásáig.

1920-ban a motor és alváz is újabb fejlesztéseken esett át, melynek eredményeként megszületett 20-30 ES Sport, egy igazán modern, nagyteljesítményű és gazdag felszereltségű modell. Az Alfánál ezen típusnál alkalmaztak először elektromos önindítót, valamint  gyorsszerelésű, központi anyás kerékaggyal is rendelhető volt, ami a versenyeken akár percekben mérhető előnyt is jelenthetett egy versenyzőnek.
A pályákon elért eredményei sok új rajongót és vevőt szereztek a Portellói márkának.

Ez a modell már 67 LE teljesítmény leadására volt képes a 4250 köbcentiméteresre növekedett motorból, így végsebessége elérte a 130 km/órát. Gyártása két éve alatt 124 példány készült belőle.